Het kan, voor jullie als ouders, lastig zijn om te begrijpen wat het precies betekent voor de ontwikkeling en het welzijn van jullie kind als deze uitdagingen ervaart op het gebied van lezen en spelling. Enkele veel voorkomende vragen zijn: Mijn kind kan niet hakken en plakken met het lezen, is dit wel echt zo belangrijk?, Mijn kind schrijft letters in spiegelbeeld, moeten we ons zorgen maken?, Hoe weten we of ons kind gewoon wat langzamer leert lezen of dat het echt dyslexie heeft? , Wat betekent een dyslexie-diagnose voor de toekomst van mijn kind?, Zal mijn kind hierdoor altijd moeite hebben met lezen en schrijven?, Zal dyslexie invloed hebben op de schoolprestaties van mijn kind?, Komt mijn kind in aanmerking voor extra begeleiding of aanpassingen, zoals verlenging van de toets/ examentijd?, Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kind niet achterloopt op school?, Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind zich dom of minderwaardig voelt?, Hoe kan ik de sterke kanten van mijn kind met dyslexie helpen ontwikkelen?, Kan mijn kind succesvol zijn in het hoger onderwijs of in een carrière?
Dyslexie is meer dan alleen moeite hebben met lezen en spellen. Over de oorzaken van dyslexie is wetenschappelijk geen eenduidigheid, maar duidelijk is, dat meerdere factoren een rol spelen. En daarbij bestaan er verschillende definities van dyslexie. De DSM-5, de ICD-11, de International Dyslexia Association, de Stichting Dyslexie Nederland en het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling hanteren elk hun eigen definitie. Al komen de verschillende definities van dyslexie wel in grote lijnen met elkaar overeen. Allen beschouwen dyslexie als een lees- en/of spellingprobleem dat ernstig en hardnekkig is. Het heeft niets te maken met een laaggeletterdheid die ontstaat door slecht onderwijs of door andere problemen zoals de omgeving, de hersenen, zintuigen, gedrag of een verstandelijke beperking. Dit geeft aan dat dyslexie een specifieke manier van informatieverwerking is, die niet afhankelijk is van intelligentie of andere beperkingen.
Op grond van nieuwe kennis en voortschrijdend inzicht werk ik binnen mijn praktijk vanuit de gedachte dat dyslexie geen stoornis is, maar een vorm van neurodiversiteit. Deze kenmerkt zich door een andere manier van het verwerken, opslaan en reproduceren van informatie met kenmerkende zwakke en sterke kanten.
Kinderen en volwassenen met dyslexie ervaren uitdagingen, zoals moeite met vlot en foutloos lezen en spellen, maar tegelijkertijd hebben ze vaak sterke kanten die hen op andere gebieden laten uitblinken. Denk aan:
Dyslexie staat volkomen los van intelligentie. Kinderen die moeite hebben met vlot lezen en spellen kunnen een normaal of zelfs hoog IQ hebben, maar hun schoolprestaties blijven vaak achter bij wat er van hen verwacht wordt. Het kan frustrerend zijn, omdat hun inzet en talenten niet altijd zichtbaar worden in cijfers of prestaties.
Dit verschil tussen hun potentieel en wat ze laten zien, kan leiden tot onzekerheid, en invloed hebben op hun zelfbeeld en welzijn.
Het is daarom essentieel om niet alleen te focussen op de uitdagingen van dyslexie, maar ook op de sterke kanten van het kind. Wanneer kinderen met dyslexie thuis en op school goed begeleid worden en de kans krijgen om leerstrategieën te ontwikkelen die passen bij hun unieke manier van denken, kunnen ze hun potentieel ten volle benutten.
Geen twee kinderen met dyslexie zijn hetzelfde, en dat betekent ook dat de aanpak per kind verschilt. Het vroegtijdig herkennen en ondersteunen van dyslexie is belangrijk, zodat kinderen zich op hun eigen manier kunnen ontwikkelen en hun plek in de maatschappij kunnen vinden die aansluit bij hun talenten. Met de juiste begeleiding kunnen zij, ondanks de uitdagingen, hun weg vinden en tot bloei komen in de wereld om hen heen.
Ik bied begeleiding aan kinderen en jongeren met dyslexie, evenals aan hun ouders, op verschillende gebieden:
Dyslexie is veel meer dan een beperking in het lezen; het is ook een unieke manier van denken die creativiteit, nieuwsgierigheid en onconventioneel denken met zich meebrengt. Neem gerust contact op, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden om ondersteuning te bieden. Elk kind is anders, en ik geloof dat met de juiste begeleiding, ze kunnen stralen in hun eigen unieke manier van zijn
BRON:
Het kan super frustrerend zijn voor jullie kind als het moeite heeft met rekenen. Als ouders maken jullie je zorgen en vragen jullie je af of er misschien meer aan de hand is. Vragen die opkomen zijn: Ons kind verwisselt vaak getallen, bijvoorbeeld 13 en 31. Moeten wij ons zorgen maken?, Ons kind leert de tafels niet, hoe hard we ook oefenen. Kan dit dyscalculie zijn?, Ons kind kan een getal niet op de juiste plaats in een getallenlijn zetten, is dit wel zo belangrijk? Hoe weten we of ons kind gewoon achterloopt in rekenen of dat het echt dyscalculie heeft?, Ons kind raakt vaak in paniek tijdens rekentoetsen. Hoe kunnen we hiermee omgaan?, Ons kind voelt zich onzeker en dom door zijn of haar rekenproblemen. Wat kunnen we doen om zijn of haar zelfvertrouwen te vergroten?
Dyscalculie gaat verder dan "niet goed zijn in wiskunde of rekenen'. Het heeft ook invloed heeft op het vermogen van kinderen om met getallen en rekenkundige concepten om te gaan. Kinderen met rekenuitdagingen worstelen vaak met de meest basale rekenvaardigheden, zoals tellen, getallen herkennen, of het uitvoeren van eenvoudige bewerkingen zoals optellen of aftrekken.
De oorzaken van dyscalculie zijn binnen de wetenschap niet eenduidig. Genetische, neurologische, cognitieve en omgevingsfactoren spelen allemaal een rol, waardoor het moeilijk is om één enkele oorzaak aan te wijzen. Onderzoek naar deze leerstoornis is nog in volle gang Ook zijn er verschillende definities van dyscalculie die door diverse organisaties worden gehanteerd. De DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), de ICD-11 (International Classification of Diseases), de Dyscalculia Network, en diverse nationale en internationale onderwijsinstellingen beschrijven dyscalculie als een specifieke leerstoornis die invloed heeft op het begrijpen van nummers en het uitvoeren van rekenkundige taken.
Neurologisch onderzoek heeft veranderingen in hersenactiviteit aangetoond bij mensen met dyscalculie, wat suggereert dat er specifieke verschillen zijn in hoe hun hersenen rekenen en cijfers verwerken. Het wordt gezien als een
specifieke manier van informatieverwerking die verschilt van de gebruikelijke manieren waarop de hersenen getallen en rekenkundige concepten verwerken. Dit unieke proces staat volledig los van iemands algemene intelligentie, wat betekent dat iemand met dyscalculie net zo intelligent kan zijn als iemand zonder deze stoornis.
Op grond van nieuwe kennis en voortschrijdend inzicht werk ik binnen mijn praktijk vanuit de gedachte dat dyscalculie geen stoornis is, maar een vorm van neurodiversiteit. Deze kenmerkt zich door een andere manier van het verwerken, opslaan en reproduceren van informatie met kenmerkende zwakke en sterke kanten.
Kinderen en volwassenen met dyscalculie ervaren uitdagingen, zoals moeite met vlot en foutloos rekenen, maar tegelijkertijd hebben ze vaak sterke kanten die hen op andere gebieden laten uitblinken. Denk aan:
Dyscalculie kan, naast dat het een grote impact op schoolprestaties heeft, zeker ook invloed hebben op het dagelijks leven – denk aan het tellen van geld of het inschatten van tijd. Dit kan voor veel onzekerheid zorgen bij zowel het kind als de ouders. Vroege herkenning en ondersteuning kunnen een wereld van verschil maken. Met geduld en liefdevolle begeleiding kunnen kinderen met dyscalculie leren om succesvol te zijn – op school en in het dagelijks leven.
Ik bied begeleiding aan kinderen en jongeren met dyscalculie, evenals aan hun ouders, op verschillende gebieden:
Dyscalculie is veel meer dan een beperking in het rekenen; het is ook een unieke manier van denken die creativiteit, probleemoplossend vermogen en analytisch denken met zich meebrengt. Voel je vrij om contact met mij op te nemen, zodat we samen kunnen onderzoeken hoe we ondersteuning kunnen bieden. Elk kind heeft zijn eigen unieke kwaliteiten, en met de juiste begeleiding kunnen ze deze eigenschappen volop ontwikkelen.
BRON:
Op school worden bergen werk verzet als het gaat om het bijbrengen van kennis aan leerlingen. En voor wie een bepaald vak extra aandacht wil geven, bestaat er bijles. Maar leren, hoe doe je dat eigenlijk? Leer je voor ieder vak op dezelfde manier? Hoe onderscheid je hoofd- en bijzaken? Hoe zorg je dat je langere tijd geconcentreerd blijft? En hoe blijf je gemotiveerd?
De overgang van de basis naar de middelbare school vraagt veel van jullie tiener. De veranderingen zijn groot op het persoonlijke vlak, maar zeker ook op het gebied van leren. Als jullie tiener de basisschool makkelijk heeft doorlopen, is er niet echt een aanleiding geweest om zelf te leren leren. Hierdoor weten veel jongeren weten niet goed het verschil tussen lezen en leren, en daardoor gaan ze niet actief aan de slag met de leerstof. Ten slotte vragen alle verschillende vakken veel meer planning. Compleet nieuwe leerstrategieën moeten aangeleerd worden om mee te kunnen komen tijdens overhoringen, proefwerken en in aanloop naar de tentamenweken.
De training ‘Ik leer leren’ bestaat uit 5 lessen van een uur. De training geeft jongeren slimme handvatten om makkelijker en efficiënter te leren. Door verschillende leerstrategieën en leervoorkeuren aan te bieden, kan jullie tiener zelf onderzoeken wat voor hem of haar werkt. Samen ontdekken we de juiste eigen stijl van leren. Waar zitten de belemmeringen? Is het concentratie, motivatie, niet goed kunnen plannen & organiseren of misschien toch faalangst?
Het Ik Leer Leren-programma is een speciaal ontwikkeld programma voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool (groep 7 en 8), hoogbegaafde kinderen, brugklassers en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs die op de ene of andere wijze moeite hebben met leren, maar ook voor jongeren in het MBO en HBO.
De ‘Ik leer leren’ training richt zich met name op
hoe te leren en welke de voorwaarden
die van belang zijn om te kunnen presteren. Daarmee is deze training uniek in zijn soort.