Kernvisie methode

In mijn praktijk gebruik ik voornamelijk de Kernvisie methode om kinderen te begeleiden. Binnen deze methodiek ontdekken kinderen hoe zij informatie het beste visueel kunnen opslaan. Mijn visie is dat leren het beste gaat als je gebruik maakt van je eigen kracht en talent! Het kind wordt zelf verantwoordelijk voor de oplossing, er wordt dus ook veel aandacht besteed aan het opbouwen zijn of haar motivatie. Deze methode sluit hier perfect op aan.


De Kernvisie methode biedt ook hulp op het gebied van sociaal-emotionele problemen. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die last hebben van hoofdpijn, buikpijn, niet naar school willen, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, concentratieproblemen of faalangst. De oorzaak is vaak schoolgerelateerd. Met behulp van de Kernvisie methode leert een kind om te gaan met de leeruitdagingen op een manier die bij hem of haar past.


Op dit moment ligt de nadruk in het onderwijs nog te veel op de linksgeoriënteerde leerstijl, waarbij de lesstof stap voor stap wordt aangeboden en deze kleine stapjes uiteindelijk leiden naar het grotere geheel. Veelal door te lezen of door de aangeboden mondelinge uitleg. Voor een grote groep

leerlingen levert dit geen problemen op, maar voor de rechtsgeoriënteerde kinderen wel. Ze moeten steeds een klein omweggetje maken om het voor zichzelf begrijpelijk te maken en in dat omweggetje kunnen zij fouten maken. Die omweggetjes leiden niet tot het gewenste automatiseren.

Deze kinderen zijn praktische denkers, die leren vanuit het grotere plaatje. Voordat ze beginnen, willen ze het einddoel scherp hebben en om het overzicht te houden maken ze graag verbanden.

Kortom, ze leren door te associëren en te visualiseren


Na het aanleren van de basismethodiek, wordt er in elke vervolgsessie een nieuw onderwerp aangepakt. Dit kan variëren van (begrijpend) lezen, (werkwoord) spelling, rekenen tot het leren van grote stukken tekst, het voorbereiden en geven van presentaties en het aanleren van een vreemde taal. Welke onderwerpen aan bod komen, is afhankelijk van de uitdagingen waar jullie kind mee worstelt. Bij iedere sessie ben je als ouder aanwezig, zodat jullie samen thuis in de tussenliggende weken aan de slag kunt met de nieuwe strategieën en oefenstof. Gemiddeld zijn dit 8 sessies van een uur en deze vinden om de drie weken plaats.


De Kernvisie methode is geschikt voor alle leeftijden, juist om dat deze methode handvatten geeft hoe het kind het beste kan leren. Hierdoor maakt het niet uit of een kind bezig is met eenvoudige woordjes in groep 3, of dat het in groep 8 zit. Ook middelbare scholieren hebben baat bij deze technieken die in het coaching traject aanbod komen.


Door één op één met jullie kind, in aanwezigheid van een ouder, te werken in een kort en krachtig coaching traject, leert jullie kind zijn of haar leeruitdagingen om te buigen naar een passende natuurlijke manier van leren door bewust beter gebruik te maken van zijn of haar eigen hersenen, kracht en talenten.

Een afspraak boeken

Ik Leer Leren

Op school worden bergen werk verzet als het gaat om het bijbrengen van kennis aan leerlingen. En voor wie een bepaald vak extra aandacht wil geven, bestaat er bijles. Maar leren, hoe doe je dat eigenlijk? Leer je voor ieder vak op dezelfde manier? Hoe onderscheid je hoofd- en bijzaken? Hoe zorg je dat je langere tijd geconcentreerd blijft? En hoe blijf je gemotiveerd?


De overgang van de basis naar de middelbare school vraagt veel van jullie tiener. De veranderingen zijn groot op het persoonlijke vlak, maar zeker ook op het gebied van leren. Als jullie tiener de basisschool makkelijk heeft doorlopen, is er niet echt een aanleiding geweest om zelf te leren leren. Hierdoor weten veel jongeren weten niet goed het verschil tussen lezen en leren, en daardoor gaan ze niet actief aan de slag met de leerstof. Ten slotte vragen alle verschillende vakken veel meer planning. Compleet nieuwe leerstrategieën moeten aangeleerd worden om mee te kunnen komen tijdens overhoringen, proefwerken en in aanloop naar de tentamenweken.


De training ‘Ik leer leren’ bestaat uit 5 lessen van een uur. De training geeft jongeren slimme handvatten om makkelijker en efficiënter te leren. Door verschillende leerstijlen en leervoorkeuren aan te bieden, kan jullie tiener zelf onderzoeken wat voor hem of haar werkt. Samen ontdekken we de juiste leerstrategie. Waar zitten de belemmeringen? Is het concentratie, motivatie, niet goed kunnen plannen & organiseren of misschien toch faalangst?


Het Ik Leer Leren-programma is een speciaal ontwikkeld programma voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool (groep 7 en 8), hoogbegaafde kinderen, brugklassers en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs die op de ene of andere wijze moeite hebben met leren, maar ook voor jongeren in het MBO en HBO.


De ‘Ik leer leren’ training richt zich met name op hoe te leren en welke de voorwaarden die van belang zijn om te kunnen presteren. Daarmee is deze training uniek in zijn soort.

Een afspraak boeken

1:1 Coaching

Kinderen met een leeruitdaging ervaren vaak het gevoel ‘niet goed genoeg’, ‘anders’ of ‘dom’ te zijn. Ze willen er 'gewoon' graag bij horen en niet ‘anders’ zijn. Toch ervaren ze dit vaak wel en dit kan best moeilijk zijn. Ze gaan twijfelen over zichzelf en worden onzeker. Het gevoel wordt versterkt als jullie kind om zich heen ziet dat het andere kinderen wel lukt. Dit kan veel gevolgen hebben zoals pesten en faalangst, maar het kan ook leiden tot opstandig en druk gedrag in de klas.


Achter dit gedrag ligt een behoefte. Waar ligt het verlangen van je kind? Soms is het voor kinderen ontzettend moeilijk hun gedachten en gevoelens onder woorden te brengen, of hebben ze al zoveel hulpverleners gesproken dat ze vooral sociaal wenselijke antwoorden geven.


Met een speelse aanpak, waarbij ik veelal gebruik maak van spel- en creatieve werkvormen met natuurlijke materialen, help ik jullie kind zich weer lekker te voelen en bovenal zichzelf te zijn en blijven. Ieder kind is immers uniek. Samen met mij zal jullie kind zelf de weg of de richting vinden.


De 1:1 coaching werkt eigenlijk als een soort spiegel; ik kijk samen met jullie kind naar wat hij of zij heeft bedacht bij de gegeven opdracht en hierover stel ik gerichte vragen. De antwoorden die hij of zij geeft, vertellen mij iets over hoe jullie kind zich voelt en dingen ervaart. Samen praten over gedachten en gevoelens gaat hierdoor makkelijker.


De volgende stap is het ombuigen van de manier waarop jullie kind over zichzelf denkt. Hoe kunnen we iets veranderen in hoe jullie kind zijn of haar eigenschappen waardeert en accepteert. Dit oefenen we eerst letterlijk door in het spel of in het werkstuk iets te veranderen. Op deze manier ervaart jullie kind dat het zelf de baas is over zijn of haar hoofd en dus ook over de waardering van zijn of haar sterke kanten en de dingen waar hij of zij minder in uitblinkt.


Jullie kind mag kiezen en zelf de regie nemen!


Het kan ook voorkomen dat ouders of verzorgers een deel van de coaching bijwonen als dat nodig is. Deze momenten zijn vaak gezellig en zeer waardevol voor jullie kind!


Het is enorm belangrijk voor een kind om zijn eigen kracht en talent te ontdekken. De focus van 1:1 coaching ligt op het vergroten van het zelfvertrouwen, dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat aanpassen niet nodig is en dat ‘anders denken’ een fantastische aanvulling is.


Een afspraak boeken
Share by: